Ekstra: Saku Ylätupa on kotiutunut hyvin Oulunkylään: "Seurasta on pelkästään positiivista kerrottavaa"
IF Gnistan teki helmikuussa sopimuksen laitahyökkääjä Saku Ylätuvan kanssa. Sopimusta on tämän jälkeen tarkennettu ja nyt Ylätupa jatkaa Oulunkylässä kauden 2027 loppuun.
Ylätupa liittyi Gnistanin harjoitusvahvuuteen testijaksolle, jonka aikana hän vakuutti valmennusjohdon otteillaan niin harjoituksissa kuin otteluissakin. Useamman viikon mittaisen jakson jälkeen seura päätti tarjota hyökkäyspään pelaajalle sopimuksen.
- Olin vaikuttunut siitä, mitä seurajohto ja valmennus minulle vakuuttivat, Ylätupa huomauttaa.
Ensimmäiset viikot eivät olleet Ylätuvalle siitä helpoimmasta päästä.
- Preseason jäi itselläni aika lyhyeksi. Siinä oli loukkaantumistakin koko ajan ja pääsin kunnolla vauhtiin vasta samoihin aikoihin kun kausi käynnistyi, Ylätupa kertoo.
Gnistanille kauden ensimmäiset pelit olivat hankalia, mutta nyt pisteitä on kertynyt mukavaan tahtiin.
- Ihan hyvä fiilis on joukkueessa. Peli on lähtenyt vaikean alun jälkeen rullaamaan ja esitykset ovat parantuneet, Yläytupa huomauttaa.
Gnistanin erinomainen ilmapiiri on puhuttanut paljon ja Ylätupa alleviivaa tämän väitteen.
- Seurasta on pelkästään positiivista kerrottavaa. Asiat hoituvat ja kaikessa on tekemisen meininki. Huomaa, että seura haluaa jatkuvasti kehittyä eteenpäin, Ylätupa sanoo.
Ylätupa on HJK:n kasvatti, joka siirtyi varhain hollantilaisen Ajaxin organisaatioon. Tämän jälkeen ura jatkui myös Ruotsissa ja Tanskassa. Veikkausliigassa Ylätupa on pelannut ennen Gnistania RoPS:ssa kaudella 2017 ja IFK Mariehamnissa kolme vuotta myöhemmin.
- Tällä hetkellä koetan vain nauttia futiksesta, enkä liikaa stressaa tulevasta. Koetan vain kehittyä henkilökohtaisesti vielä entistä paremmaksi, Ylätupa tuumaa.
Kansainvälistä kokemusta Ylätuvalta löytyy myös maajoukkueesta. A-maajoukkueessa Ylätupa on pelannut kolme ottelua ja nuoriso- sekä poikamaajoukkueissa otteluita kertyi aikoinaan yhteensä lähes 50.
- En ota maajoukkueesta pelaamisestakaan sen enempää stressiä, Ylätupa sanoo.