"Nyt ei tullut enää armoa" - AC Oulun Mikko Isokangas perää paluuta perusasioiden ääreen
AC Oulun vierailu tiistaina Vaasassa ei jättänyt juuri kotiin kerrottavaa VPS:n ladottua taululle tylyt 5-1-lukemat.
AC Oulu pääsi ottelussa johtoon, mutta VPS käänsi tilanteen edukseen kolmella pikamaalilla.
– Eka jakso oli meillä heikko. Pallollisessa pelaamisessa pääsimme hetkittäin eteenpäinkin tietyissä asioissa, mutta vastapainoksi emme pystyneet vastaamaan VPS:n pelaamiseen, puntaroi AC Oulun päävalmentaja Mikko Isokangas ottelun kulkua.
– Tiedossamme oli, että VPS hyökkää nopeasti eteenpäin, kuten nytkin tekivät. Me reagoimme siihen kuitenkin liian hitaasti. Jos pallolla pelattiin meidän ohitsemme, niin reagointimme jäi erityisesti juoksujemme osalta vajaaksi.
Isokangas peräänkuulutti omalta joukkueeltaan tekemiseen tasonnostoa seuraavasta, lauantaina Raatissa pelattavasta kotiottelusta alkaen. Asioiden on muututtava.
– Meillä oli jo IFK Mariehamnia vastaan viitteitä tästä, että tilanteenvaihtopelimme ontuu. Siinä pelissä selvisimme vielä voittoon erikoistilannemaaleilla, mutta nyt ei tullut enää armoa VPS:ää vastaan.
– Mikäli meillä ei ole sitä vahvaa tilanteenvaihtopelaamistamme mukana täydellä teholla ja kollektiivina, niin silloin meidän pelillisestä identiteetistämme puuttuu asioita. Alkukaudella olimme tuossa pelaamisessa hyviä, muistuttaa Isokangas.
Lauantain ottelu lähestyy tunti tunnilta. Taikatemppuja ei ammattilaisurheilussa ole olemassa.
– Harjoituksia ei kauhean paljon ole, joten nyt tarvitaan jengin herättelyä. Käydään halutut asiat läpi riittävän yksinkertaisesti, jotta kaikki pystyvät haluttuja asioita toteuttamaan. Toki täytyy valita myös sopivat pelaajat asioita tekemään kentälle, Isokangas linjasi.
– Tämän pitää kääntyä jo keskiviikkona ja niin se myös kääntyy. Lauantaina meillä täytyy olla 100-prosenttinen valmius ottaa pelaamisestamme kaikki irti kotiyleisön edessä. On hyvä asia, että pelit jatkuvat nopeasti, painotti Isokangas.