BLOGI: Oikea ottelu jäähyväisille – viimeisen kerran Otto Ruoppi
Veikkausliigassa on lauantaina edessä harvinainen tilanne. Veikkausliigan ehdottomaan tähdistöön kuuluva Otto Ruoppi pelaa viimeisen ottelunsa Suomen pääsarjassa toistaiseksi. Tilanne on monellakin tapaa poikkeuksellinen.
Yleensä siirrot tapahtuvat kauden jälkeen tai enemmän tai vähemmän yllättäen kesken kautta kauppojen kautta. Nyt ollaan tiedetty jo talvesta lähtien, että Ruoppi lähtee ja myös sen, että mihin suuntaan Ruopin tie vie. Se vie Saksan Bundesliigaan ja Mainziin. Eli Ruopin jäähyväisottelun ajankohta on ollut tiedossa hyvin kauan.
Suomalaisen aikuispelaajan - toki Ruoppi on vielä nuori mies - siirto suoraan Euroopan top-neljä sarjaan on myös erittäin harvinaista. Useimmiten suomalaispelaajan matka menee kuin tikapuita kiipeäisi. Ensin siirrytään uudelle askelmalle, sitten seuraavalle ja pelaajasta riippuen mahdollisimman korkealle. Suomen A-maajoukkueen legendoista esimerkiksi Sami Hyypiä, Joonas Kolkka, Hannu Tihinen ja Lukas Hradecky, ja moni muu etenivät urallaan Mestarien liigan tasolle askel kerrallaan.
Ainutlaatuista Ruopin siirto Saksaan ei täysin ole. Jari Litmanen siirtyi Ajaxiin vaiheessa, jolloin Ajax oli yksi Euroopan isoista. Petri Pasasen aikaan tilanne oli sama. Mikael Forssell siirtyi Englantiin ja Chelseaan. Roman Eremenko siirtyi Udineseen, mutta vasta Kiovan Dynamossa varsinainen huippu-ura alkoi. Alexei Eremenko puolestaan siirtyi Lecceen HJK:sta.
Monia muitakin tapauksia on, mutta harvinaista tuollainen harppaus kuitenkin on. Aika tietysti näyttää, mihin Ruoppi uudessa seurassaan asettuu. Toivon mukaan vastuuta tulee jo avauskaudella, mutta innokkaimpien kannattaa olla maltillisempia. Bundesliiga on kivikova sarja, joten ensimmäinen kausi saattaa mennä opetellessa tai peliajan hakemisessa lainalla esimerkiksi kakkosbundesliigassa.
Jäähyväisotteluksi valikoitui onnekkaasti juuri oikea peli. HJK ja KuPS ovat hallinneet suomalaista jalkapalloa viime vuodet. Moderniksi klassikoksi kutsuttu ottelu on täysin oikea paikka sille, että Otto Ruoppi heiluttaa hyvästit Veikkausliigalle. Ruoppi oli voittamassa kahta edellistä mestaruutta KuPS:n kanssa, katkaisten HJK:n valtakauden. Tietysti vyöllä on myös yksi Suomen cupin mestaruus sekä hävitty finaali – luonnollisesti HJK:lle.
Ottelu on tarjolla makupalana myös muille kuin paikan päälle pääseville katsojille tai Ruutu+ -tilaajille, sillä se on nätväillä suoran lähetyksenä studioineen myös vapaasti kasottavalla Nelosella.
Lauantaina siis vietetään jäähyväisiä. Loistavan pelaajan lähtö on tietysti harmillista Veikkausliigan faneille, mutta erinomainen asia suomalaiselle jalkapallolle. Kaikkien on syytä pitää peukut pystyssä, että Ruoppi ei vain siirry Saksaan vaan saa myös vastuuta. Meillä ei nimittäin ole liiaksi pelaajia, jotka Euroopan huippusarjoissa pelaisivat.
Nyt Otto Ruopilla on portit auki. Kun nuoren tähden työmoraalin ja asenteen tuntee, hän ei varmasti lähde kumartelemaan tai keräilemään nimikirjoituksia. On täysin varmaa, että Ruoppi yrittää niistä auki olevista ovista rynniä läpi – aivan niin kuin hän on rynninyt parin viime kauden aikana itsensä lupauksesta huippupelaajaksi.
Onnea siis matkaan.